قرارداد ۶ میلیاردی دانشگاه امیرکبیر با صنعت و ثبت ۲ اختراع بین‌المللی

 | تاریخ ارسال: 1400/11/6 | 

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اجرای طرح استاد پژوهشگر برای افزایش سطح ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در این دانشگاه خبر داد و گفت: ۲ ثبت اختراع بین‌المللی و ۲ ثبت اختراع داخلی و ۴ کتاب بین‌المللی و انعقاد ۶ میلیارد تومان قرارداد صنعتی از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

دکتر محمد احمدی امروز در وبینار تجارب و الگوهای موفق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت، افزود: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از الگوهایی که برای بهبود بخشیدن به روند ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت مد نظر قرار گرفته شد، طرح "استاد پژوهشگر همکار" بوده است.

وی توسعه شاخص‌های علمی از طریق استفاده بهینه از مقالات علمی، پژوهش‌ها و فناوری‌های داخلی، تقویت فرهنگ تعاون و همکاری در دانشگاه‌، توسعه فعالیت‌های تحقیقات صنعتی و ارتباط قوی‌تر با بخش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای و گسترش و ارتقای کیفی دوره‌های تحصیلات را از اهداف این طرح نام برد.

احمدی با اشاره به جزئیات این طرح، توضیح داد: در این طرح اساتید دانشگاه می‌توانند میزبان افراد برای همکاری‌های دانشگاه با صنعت باشند. این افراد می‌توانند افراد شاغل نخبه صنعتی، افراد صاحب ایده دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری و پسا دکتری و حتی افرادی باشند که در مؤسسات مختلف دولتی، صنعتی و شرکت‌ها فعال هستند و این افراد با تایید دانشگاه می‌توانند به عنوان استاد پژوهشگر با دانشگاه در زمینه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت همکاری داشته باشند.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ادامه داد: از آنجایی که در این طرح الزامی برای حضور فیزیکی اساتید در دانشگاه نداشتیم، از این رو اساتیدی از خارج از کشور در این طرح مشارکت کردند.

احمدی با اشاره به زمینه‌های مورد انتظار در این همکاری با اساتید پژوهشگر، خاطر نشان کرد: انتظار ما از همکاری با این نخبگان اجرای پژوهش‌های پیشرفته در حوزه‌های مورد تایید دانشگاه است که به انتشار مقالات نمایه شده بین‌المللی و انجام پروژه‌های توسعه فناوری در حوزه فناورانه‌ای بینجامد که منجر به تولید فناوری مشخصی شود. تاسیس آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرفته جدید مورد نیاز دانشگاه، تدوین پیشنهاد و مشارکت در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی صنعتی از طریق مجاری رسمی دانشگاه و پشتیبانی و مشارکت در تجاری‌سازی و فروش فناوری‌های پیشرفته از دیگر انتظارات ما در این مشارکت است.

وی اضافه کرد: بر اساس این طرح در صورت موافقت دانشکده‌ها و اساتید ذی‌ربط، این استاد پژوهشگران می‌توانند در زمینه ارائه درس، قبول مسؤولیت استاد مشاور و استاد راهنمای دوم تحصیلات تکمیلی مشارکت داشته باشند.

احمدی با بیان اینکه دانشگاه با استاد پژوهشگرانی که در این طرح مشارکت داشته باشند، قرارداد یکساله منعقد خواهد کرد، گفت: در صورتی که عملکرد آنها مناسب باشد، بعد از بررسی در هیات رئیسه دانشگاه، این قرارداد قابل تمدید است؛ ضمن آنکه مالکیت معنوی هرگونه برونداد این همکاری شامل مقاله، ابداع و اختراع مربوط به دانشگاه است، ولی اضافه کردن نام مؤسسه محل خدمت استاد پژوهشگران در بروندادهای پژوهشی بلامانع خواهد بود.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به نتایج اجرای این طرح یادآور شد: تاکنون ۶۲ نفر به عنوان استاد پژوهشگر در این طرح با دانشگاه مشارکت داشتند و ۲۶ استاد پژوهشگر نیز قرارداد آنها تمدید شد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح موفق به انعقاد ۶ میلیارد تومان قرارداد صنعتی شدیم، اظهار کرد: انتشار ۷۳ مقاله ISI، هفت مقاله علمی-پژوهشی و دو مقاله علمی-ترویجی، دو ثبت اختراع بین‌المللی و دو ثبت اختراع داخلی و چهار کتاب بین المللی از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسؤول، تاسیس یک شرکت دانش بنیان، راه اندازی دو راکتور و پیاده سازی لایسنس نرم افزار برای دانشکده‌های این دانشگاه از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

 منبع خبر : ایسنا

دفعات مشاهده: 1720 بار   |   دفعات چاپ: 116 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر